Свежы нумар
РЭСПУБЛІКАНСКІ КОНКУРС "ЗОРКА ЎЗЫШЛА НАД БЕЛАРУССЮ"
Інфармацыйны старт конкурсу
20 лістапада ў рэдакцыі газеты “Культура” ўрачыста адкрыўся прэс-цэнтр Рэспубліканскага конкурсу “Зорка ўзышла над Беларуссю”. Прэзентацыю наведалі члены арганізацыйнага камітэта і прадстаўнікі арганізатараў. Мерапрыемства выклікала вялікую цікавасць сярод рэспубліканскіх сродкаў масавай інфармацыі. Яго наведалі журналісты электронных і друкаваных СМІ, карэспандэнт Беларускага тэлеграфнага агенцтва.
Далей
У нумар!
Усенародны фармат як “драматургія” кінафоруму
Вызначэнне каардынат “Лістапада” на сусветнай кінематаграфічнай і кінафестывальнай карце немагчымае без канкрэтызацыі яго фармату. Які ж ён, фармат беларускага кінафестывалю, у чым ягоная адметнасць? Гэтае пытанне карэспандэнт “К” адрасаваў члену аргкамітэта, першаму намесніку міністра культуры Рэспублікі Беларусь Уладзіміру РЫЛАТКУ.
Далей
“Лістапад” — дарога даўжынёй у жыццё”
Сёння беларускую сталіцу наведаюць знакамітыя акцёры і рэжысёры. Прыём гасцей запланаваны ў сталічнай ратушы. Сярод тых, хто сустракае замежных удзельнікаў кінафоруму,— і нязменны старшыня Мінскага міжнароднага кінафестывалю “Лістапад” народны артыст СССР, народны артыст Беларусі Расціслаў ЯНКОЎСКІ. Напярэдадні адкрыцця форуму Расціслаў Іванавіч адказаў на пытанні карэспандэнта “К”.
Далей
"К" інфармуе
Удзельнікам XVI Мінскага міжнароднага кінафестывалю “Лістапад”
Дарагія сябры!
Сардэчна віншую вас з адкрыццём XVI Мінскага міжнароднага кінафестывалю “Лістапад”. За мінулыя гады гэты культурны форум набыў вялікую папулярнасць і заваяваў міжнародны аўтарытэт. Яго прыцягальная сіла і своеасаблівасць заключаны ў высокай духоўнасці, сцвярджэнні гуманістычных і эстэтычных ідэалаў, захаванні і ўзбагачэнні спадчыны сусветных кінематаграфічных школ. Дзякуючы “Лістападу” мы маем унікальную магчымасць убачыць лепшыя фільмы розных краін і кантынентаў, адзначаныя прэстыжнымі ўзнагародамі. У гэтыя дні Мінск ператвараецца ў адну з фестывальных сталіц Еўропы, цэнтр дружбы, стасункаў і творчых кантактаў выдатных майстроў экрана і маладых зорак. У наша складанае і прагматычнае стагоддзе людзям не хапае сапраўднага, мудрага, добрага і чалавечнага кіно. Няхай жа ў цяперашнім годзе фестываль падорыць гледачам мноства такіх фільмаў, парадуе яркімі адкрыццямі і цікавымі сустрэчамі з любімымі акцёрамі і рэжысёрамі. Ад усёй душы жадаю вам, дарагія сябры, моцнага здароўя, натхнення, поспехаў, шчасця і добрага настрою.
Прэзідэнт Рэспублікі Беларусь
Аляксандр ЛУКАШЭНКА
Далей
Ваш выхад!
Людзі на экране, або Як не быць аднолькавым
Сёлета спецыяльны прыз Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь “За захаванне і развіццё традыцый духоўнасці ў кінамастацтве” атрымлівае народны артыст Беларусі Генадзь ГАРБУК. Ён — з тых Асоб, што вызначаюць лёс беларускага кінематографа на працягу доўгага часу. Можна ўзгадаць шмат фільмаў з удзелам гэтага ўсенародна любімага творцы, які для многіх стаў увасабленнем “беларускага характару” на кінаэкране. Натуральна, што размову нашу мы і пачалі з “першых крокаў” акцёра ў кінематографе.
Далей
Чырвоная дарожка
“Што кіно данясе да сэрца?”
Сёлета міжнароднае журы кінематаграфістаў “Лістапада” ўзначальвае кінарэжысёр, народны артыст Расіі Павел ЧУХРАЙ. Фільмы яго неаднойчы станавіліся фаварытамі мінскага кінафоруму — дастаткова прыгадаць перадапошнюю карціну майстра — “Вадзіцель для Веры”, якая стала пераможцай “Лістапада-2004”. Гэтым разам расійскі кінамастак прыязджае да нас у ролі “галоўнага суддзі”. У якой якасці рэжысёр на фестывалі пачувае сабе больш камфортна: удзельніка конкурснай праграмы ці ганаровага старшыні журы? Пра гэта карэспандэнт “К” найперш пацікавіўся ў вядомага расійскага кінематаграфіста.
Далей
Форум: гаворым пра актуальнае!
Як павінны выглядаць рэжысёры?
Сярод гасцей сёлетняга “Лістапада” — вядомы польскі рэжысёр Кшыштаф Занусі. На Беларусь ён прыедзе ўжо далёка не ўпершыню. Больш за тое: творца, які нядаўна адсвяткаваў сваё 70-годдзе, ахвотна запрашае да сябе нашых суайчыннікаў — маладых рэжысёраў. Некалькі гадоў таму ў гасцях у мэтра пабываў і малады кінарэжысёр студыі “Летапіс” Юрый Цімафееў.
Далей
Праект Саюзнай дзяржавы
“Накоротке” не атрымаецца
У сярэдзіне кастрычніка здымачная група фільма “Брэсцкая крэпасць” прэзентавала першы плён сваёй працы — васьміхвілінны прома-ролік будучай карціны. Амбітны кінапраект Саюзнай дзяржавы будзе прадстаўлены і пад час цырымоніі адкрыцця XVI Мінскага міжнароднага кінафестывалю “Лістапад”. Генеральны прадзюсер фільма Ігар УГОЛЬНІКАЎ атрымаў афіцыйнае запрашэнне ў якасці госця фестывалю. Зрэшты, у Мінску ён і без таго госць нярэдкі. І нават не зусім госць. Менавіта ў беларускай сталіцы (калі дакладней — у Інстытуце журналістыкі БДУ) праходзяць здымкі яго аўтарскай тэлеперадачы “Час Саюза”. Гэта адзін з праектаў Тэлерадыёвяшчальнай арганізацыі Саюзнай дзяржавы Беларусі і Расіі, якую ўзначальвае Ігар Станіслававіч. Карэспандэнту “К” удалося скарыстацца невялікім прамежкам у напружаным графіку прадзюсера, каб пагутарыць пра той праект, які цяпер для яго — самы галоўны.
Далей
Студыйныя будні
УЛАДАРЫ “заКАЛЬЦАванага працэсу”, або Сусветны стандарт “Беларусьфільма”
Перад фасадам трохпавярховіка кінастудыі магутны ЗІЛ узняў доўгую мачту з пражэктарам. Сноп святла скіраваны толькі на два акны. Акурат — на кабінет першага намесніка генеральнага дырэктара ўстановы Аляксандра Цялушкі. Што здарылася? Ды нічога! Проста здымаецца чарговае беларускае кіно. А таямнічая магія “Беларусьфільма” ў тым і заключаецца, што нават службовы пакой становіцца тут час ад часу здымачнай пляцоўкай, — так бы мовіць, спецыфіка фільмавытворчасці, дзе літаральна ўсё працуе на выніковасць дзеі пад назвай “кіно”. Напярэдадні “Лістапада” наш карэспандэнт прыадкрыў творчыя планы айчынных майстроў экрана.
Далей
Праекты развіцця: культура рэгіёнаў Шырокі фармат
“Я — Алег Янкоўскі…”
Айчынныя кіназнаўцы і арганізатары фестывалю “Лістапад” аднадушныя: стужка Паўла Лунгіна “Цар” — ці не самая моцная з усіх, што калі-небудзь адкрывалі галоўны беларускі кінафорум. Постаць акцёра Алега Янкоўскага на адным з фестывальных плакатаў менавіта сёлета сімвалічная: акцёр заўсёды быў ці не самым верным сябрам “Лістапада”, наведваў Мінск у фестывальныя дні пры самай першай магчымасці. Алег Янкоўскі — свой для Беларусі і беларусаў. І таму шаснаццаты “Лістапад” пройдзе “пад знакам” Майстра...
Далей
У сінематаграфічным ключы
Уладзіслава АРЦЮКОЎСКАЯ, рэжысёр цырымоніі адкрыцця XVI Мінскага міжнароднага кінафестывалю “Лістапад”, у тонкай навуцы “стварэння шоу” чалавек невыпадковы: менавіта яна была рэжысёрам конкурсу выканаўцаў эстраднай песні “Славянскага базару ў Віцебску”, пастаноўшчыкам Рэспубліканскага балю выпускнікоў з удзелам Кіраўніка дзяржавы, Навагодняга балю… Таму адказнасць за стварэнне самага “кінематаграфічнага” відовішча Уладзіслава прыняла спакойна, з веданнем справы. “Кожнае мерапрыемства, — раскрыла яна карэспандэнту “К” сваё прафесійнае крэда, — мусіць рабіцца не з паветра, а пры наяўнасці пэўнай ідэі, базы. Для “Лістапада” такая база — беларускае кіно”.
Далей
“З прыцэлам” на наступны
На Мінскім міжнародным кінафестывалі “Лістапад” сфарміраваны чатыры журы: міжнароднае, глядацкае, кінапрэсы і дакументальнага кіно. Пра важнасць працы аднаго з іх — глядацкага — сведчыць той красамоўны факт, што галоўны прыз гэтага журы з’яўляецца і Гран-пры айчыннага кінафестывалю. Галоўную ўзнагароду “Лістапада” атрымае той фільм, які набярэ найбольшую колькасць балаў па выніках рэйтынгавага апытання.
Далей
Соцыум: праблемны аспект культуры У кантэксце форумаў
Са знешнасцю кінагероя
У кампазітара Уладзіміра КАНДРУСЕВІЧА— нават знешнасць кінаартыста. Што ўжо казаць пра яго музыку для кіно! Тым больш, яна вольна пачувае сябе як “за кадрам”, так і на філарманічнай сцэне: у яго ёсць, дарэчы, сімфонія “Плач перапёлкі”, напісаная “па матывах” не толькі аднайменнага рамана Івана Чыгрынава, але і тэлефільма (вядома, з ягонай жа музыкай). Ды ўсё ж, на мой погляд, у кіно кампазітару бліжэй не эпіка-трагічныя палотны, а мульцяшныя казкі, гуллівыя стужкі “з прыгодамі”. Бо ён — з тых шчаслівых творцаў, якія і ў свае шэсцьдзесят не страчваюць кранальна-дзіцячай усмешкі, падлеткавай іроніі, юначага запалу.
Далей
Драматург патрэбен, каб “запусціцца”?
Своеасаблівая “вось” кінапрацэсу ў яго творчым вымярэнні — гэта стасункі паміж рэжысёрам і аўтарам сцэнарыя. Прыадкрыць “заслону” на кінематаграфічнай “кухні” мы папрасілі, бадай, самага запатрабаванага беларускага кінадраматурга некалькіх апошніх дзесяцігоддзяў — Аляксея ДУДАРАВА. Рэакцыя мэтра на закранутую карэспандэнтам “К” тэму была нечакана эмацыйнай.
Далей
“Выхад у горад” на “Інсайт”
Апошнія стужкі, “Беларусьфільма” і, у прыватнасці, фільм Рэнаты ГРЫЦКОВАЙ “Інсайт”, — сапраўды могуць прэтэндаваць на сур’ёзную ўвагу як з боку гледачоў, так і прафесіяналаў. Апошняя работа, знятая класікам беларускай аператарскай школы Таццянай Логінавай, паспела атрымаць з часу першага паказу шмат водгукаў. Рэжысёр паразважала з нашым карэспандэнтам не толькі пра сваё кіно.
Далей
Prof-партфоліа:досвед прафесіяналаў у культуры Кінапрацэс
Відэа.doc
Фестываль “Лістапад” дае нагоду паглядзець на айчынны кінапрацэс не толькі з “параднага” боку, але і заглыбіцца ў яго дэталі. Назва Нацыянальнай кінастудыі даўно стала брэндам, а яе прадукцыя лёгка вылучаецца на рынку гледачамі. Спадзяёмся, з цягам часу такімі ж брэндаўтваральнымі стануць работы іншых айчынных кінавытворцаў. Скажам, прадукцыю таго ж РУП “Белвідэацэнтр” — дакументальныя стужкі, сацыяльную рэкламу — бачыў, і неаднойчы, ці не кожны беларус. Рэспубліканскае унітарнае прадпрыемства “Беларускі відэацэнтр” было заснавана ў красавіку 1989 года, спецыяльна для стварэння мастацкага і дакументальнага кіно на самай сучаснай на той час відэатэхніцы. “Беларусьфільм” тады здымаў толькі на кінаплёнку. За гэты час тэхніка зрабіла значны крок наперад у сваім развіцці, і “Белвідэацэнтр” даўно не з’яўляецца манапалістам у галіне відэа ў нашай краіне. Чым тады яго прадукцыя адрозніваецца ад дакументальных стужак той жа беларусьфільмаўскай студыі “Летапіс” ды шэрагу прыватных кампаній?
Далей
“Брыгада…” — гэта пра сяброў
Багатую палітру дакументальных фільмаў ужо трэці год запар прадстаўляе “Лістапад” у межах спецыяльнай конкурснай праграмы. На XVI кінафестывалі такія стужкі будуць дэманстравацца ў залах “Цэнтр-відэа”, шмат цікавых айчынных і замежных карцін можна будзе пабачыць і па-за спаборніцтвам у Музеі кіно, кінатэатры “Цэнтральны” ды іншых месцах. З беларускіх стужак у конкурсе будуць удзельнічаць два фільмы, шэсць — па-за ім.
Далей
Фестывальны кірмаш
Свавольнікі “Лістападзіка” і не толькі
Новымі выпускамі кіначасопіса “Ералаш” распачнецца XI Мінскі міжнародны кінафестываль “Лістападзік”. Беларускі поўнаметражны фільм “Навагоднія прыгоды ў ліпені” Алены Туравай і Івана Паўлава прадставіў краіну ў конкурснай праграме, якую складаюць восем кінастужак. Сёлета ў спаборніцтве таксама ўдзельнічаюць Аўстралія, Нідэрланды, Узбекістан, Латвія, Італія.
Далей
ART-блог: беларускае мастацтва
Архетыпы плюс… псіхалогія
Інстытут мастацтвазнаўства, этнаграфіі і фальклору імя Кандрата Крапівы Нацыянальнай акадэміі навук Беларусіпрацягвае выпуск кніг са шматтомнай серыі “Беларусы”, аўтарскі калектыў якой летась быў узнагароджаны прэміяй “За духоўнае адраджэнне”. Чарговы том прысвечаны 85-годдзю беларускага кіно. Па словах дырэктара Інстытута Аляксандра Лакоткі, праца над кнігай вялася некалькі апошніх гадоў супрацоўнікамі аддзела экранных мастацтваў і ўяўляе з сябе аналіз гісторыі беларускага кіно.
Далей
Філіял FIPRESCI
У кулуарах журы кінапрэсы называюць “беларускім філіялам FIPRESCI” — Міжнароднай федэрацыі кінематаграфіі прэсы. Насамрэч, айчыннаму фестывалю ёсць чым ганарыцца: далёка не на ўсіх, нават міжнародных, кінафорумах працуе такая структура. Сёлета яе старшынёй, ужо шосты раз, стала Людміла Перагудава, галоўны рэдактар часопіса “На экранах” — старэйшага ў Беларусі спецыялізаванага выдання па кіно.
Далей
Дон Кіхот і “Паэма пра сякеру”
Больш за 40 гадоў таму ў студэнцкай газеце ВГИКа “Путь к экрану” было расказана пра тое, як маладыя кінематаграфісты, студэнты інстытута, у адной з творчых паездак па краіне сустрэліся з кінагледачамі г. Златауста, дзе разгарнулі экспазіцыю выстаўкі мастакоў кіно. Эскізамі да тэлеспектакляў “Завяшчанне” і “Паэма пра сякеру” здаў справаздачу і студэнт майстэрні народнага мастака СССР Ю.Піменава Уладзімір Чарнышоў. У 1968 годзе ён паспяхова абараніў дыплом і быў размеркаваны на працу ў якасці мастакапастаноўшчыка ігравых фільмаў на кінастудыю “Беларусьфільм”.
Далей
Зрэз святла ды ценю
Акрамя конкурсных паказаў фільмаў, на XVI Міжнародным кінафестывалі “Лістапад” запланаваны і шэраг іншых мерапрыемстваў.
Далей
Погляд з XXI стагоддзя
“Жыццё…”, неаднойчы “распятае”…
Пра гісторыю фільма “Хрыстос прызямліўся ў Гародні”. Гэты фільм — рэкардсмен савецкага кіно па “ляжанні на паліцы”: 22 гады! Ён задумваўся на згасанні “хрушчоўскай адлігі”, запускаўся ў эпоху “валюнтарызму”, здымаўся на пачатку “застою”, тады ж быў забаронены, пераляжаў на паліцы і “стагнацыю”, і “паскарэнне-галоснасць”, і ажно чатырох Генеральных Сакратароў ЦК КПСС, і толькі пры пятым — пакамечаны, зарэзаны-перакроены! — быў дапушчаны да гледачоў ужо зусім другога пакалення напярэдадні распаду СССР. Размова ідзе пра фільм “Жыццё і ўзнясенне Юрася Братчыка”, ён жа — “Евангелле ад Іуды”, ён жа — “Летапіс Белай Русі”, ён жа — “Хрыстос прызямліўся ў Гародні”… Няшчасная стужка перанесла ажно дванаццаць кардынальных рэдакцый!
Далей
Сайт переехал на новый адрес – kultura-info.by
|
Новы нумар Рэдакцыйна-выдавецкая ўстанова Цікавосткі: варта прачытаць! Гісторыя і лёсы: культура Беларусі ад мінулага да сучаснасці |